liliomshop_logo (1)

Mi is az a LiliomShop?

Hogy motiváld a csapatot, miközben egyenruhát is kapnak a vezetők? Téglás Gergelyék (Teggerék) a csapatukban, a 929. sz. Szent Mihály cserkészcsapatban saját ötletet és módszert dolgoztak ki. Erről is beszélgettük vele. 

Csapatokon belül mindig előjön a motiváció kérdése. Nálatok milyen válaszok születtek? Hogyan alakult át az évek során?

Nálunk is régóta jelen van ez a kérdés. Az egyik megoldást abban láttuk, hogy a próbarendszert megpróbáltuk úgy átalakítani, felhasználni, hogy az a gyerekekhez is közelebb legyen. Mi 10 éve ugyanazt a próbarendszert használjuk, mint a Szövetség. Korábban a próbarendszer pontjait próbalap formájában kinyomtattuk és odaadtuk a gyerekeknek. Ha valaki teljesített egy próbapontot, akkor azt a vezetője aláírta.

Mint a bizonyítványt…

Igen, ezen az iskolai hatáson akartunk változtatni. Ezután jött az az ötlet, hogy milyen lenne, ha erre a próbalapra gyűjthetnének matricákat, bélyegeket egy-egy feladat teljesítése után. Nem volt rossz, de nem ért el nagy hatást.
Ekkor bevezettük a tallér rendszert, egy-egy próbapont után kapott egy Bi-Pi fejjel ellátott tallért a cserkészünk. Ez is kimerült annyiban, hogy a tallérokat a nyári tábor kereskedőjátékában fel lehetett használni.
Kipróbáltuk azt is, hogy bevonunk külsősöket. Pl.: volt egy nagyon jó regős csapattal hagyományőrző helyi vállalkozással volt kapcsolatunk, és hozzá mehettek a cserkészek kézműveskedni és a próbalapon a kézműves próbapontokat csak velük lehetett aláírni. Vagy a hittantanároknál lehetett volna a vallással kapcsolatos próbapontokat letenni. Itt az volt a gond, a partnerekkel nem sikerült kialakítani azt, hogy ez egy közös projekt legyen.

Ez az útkeresés meddig tartott?

2004-05-től kezdtünk el kísérletezgetni. Tehát ez a folyamat amiről eddig beszéltem kb. 10 évig tartott.

liliomshop_1

És mi lett az eredménye?

A technika is segített. A honlapunk megújult és sokkal interaktívabb lett, mindenki hozzá tud szólni tud hozzászólni, cikket és blogot írni, megosztani, stb. Persze a vezetők jóváhagyják a gyerekek írásait. Az adminisztrációt is áttettük ide. Innen jött az ötlet, hogy a motiválást is tegyük át ide.

Mi váltotta ki a matricát, a tallért?

A liliom. Nagyon egyszerű példa. Ha valaki szervez egy programot, az meghirdeti a honlapunkon és a program után regisztrálja a jelenlévőket.akkor meg lehet oldani, hogy a jelenlétet vezetjük. Így Minden jelenlétért 5 liliom jár, a gyerekek profiljain pedig automatikusan gyűlnek a liliomok. Azokat pedig be lehet váltani különféle ajándékokra a LiliomSHOP-ban (nem csak a nyári tábor kereskedő játékában).

Mikre?

Első körben csapatkönyvekre, daloskönyvekre, a Szövetségtől kapott MCS és VL újságokra majd csapat képeslapra lehetett beváltani. Így olyan emberek kapták „vehették meg” ezeket, akik megérdemelték, mert a legtöbb programon vettek részt és a legaktívabbak voltak az év során. Sok önkéntes munkával és tevékenységgel hamar „liliomossá” lehet válni ☺.

Aztán tovább léptünk. 10 éve szeretnénk megújítani az egyenruhánkat támogatni a csapatban az egyenruha beszerzést/vásárlást. Tavaly jött az ötlet, hogy ezt a kettőt kössük össze. Vettem Vettünk kupont a portya.net-en, amit bármilyen egyenruha darabra lehetett beváltani. Így a liliom gyűjtés eredményeként új ingekhez juthatnak a gyerekek. Egyszerre motiváljuk őket és a szabályos-egységes egyenruha viseléséhez is hozzájárulunk kap a csapat új egységes külsőt. Persze nem jut minden gyereknek ilyen utalvány, mert csak 5 db volt. De jövőre lehet, hogy valaki még aktívabb lesz, hogy ő neki legyen új inge.

5 liliom jár bármilyen jelenlétért, és egy ing 60 liliom. Az őrsgyűlésért nem jár liliom, csak de minden más cserkész programért igen az egyéb programokért. Portya, közös mozi, színház, csapat karácsony stb.

De Olyan is volt, hogy bementem egy túraboltba és kértem 5000 Ft-os ajándék utalványt, amit liliomokért adtunk oda az aktív cserkészeknek. Tervezzük még liliomban az őrsi póló/pulóver készítés támogatását, az őrsök különféle cserkész vonatkozású helyek (cserkészparkok, múzeum, stb.) belépő/szállás/stb. díjainak támogatását. A legkelendőbb árucikk az őrsi pizza 40 liliomért, melyet ha beváltasz a LiliomSHOP vezetője rendel meg az őrsödnek.

liliomshop_2

Mi lesz a jövő? Mikor jegyzi a liliomot a Wall Street?

A motiváció mindig is egy kulcskérdés az önkéntes és a munka világában egyaránt. Nálunk cserkészeknél a saját erőből befektetett munka és idő akár résztvevői akár szervezői-nevelői szinten az egyik legnagyobb érték, aminek a folyamatosságához nagyon fontos a helyes/pozitív értékelés és visszacsatolás, megbecsülés. Azt gondolom, hogy tíz év kísérletezgetés után Rákosszentmihályon sikerült valami olyat alkotni, ami sokat segítheti az önkéntes nevelő munkát. Fontos a feltételesmód: segítheti. Nyilván pusztán ajándékutalványokkal teletömni egy webáruház rendszert csak rövidtávon tart fenn motiváló hatást. A vezetőségnek folyamatosan ötletelnie kell és kreatív megoldásokat kell hoznia, hogy mivel tudja a fiatalokat motiválni.
A személyes találkozások továbbra is a legfontosabbak, melyeket jól kiegészít egy ilyen online rendszer. Elég ha csak arra gondolunk, hogy az éjjel-nappal a gyerekek kezében lévő okostelefonokon ezt (is) fogják használni, motiválja őket arra, hogy találkozzanak az őrsükkel és menjenek ki a természetbe.

A Wall Streetre még nem fogunk betörni, bár jelenleg összesen 4200 liliomot tart nyilván a rendszer, melyet a csapattagok generáltak az önkéntes tevékenységükkel. Viszont úgy gondoljuk, hogy ez a koncepció más csapatoknak is tetszhet és felkeltheti az érdeklődésüket. Ezért a médiás munkacsoportunkkal hamarosan készen állunk arra, hogy megrendelésre más csapathonlapokon is beüzemeljünk ilyet vagy hasonlót.