Az élménypedagógia eszközeivel dolgozunk

A csapatmentorok fejlesztésének legújabb szakaszában járunk

Papp András Gorál csst. (293.) Waldorf-módszert alkalmazó pedagógus, szervezetfejlesztő, tréner, volt VK kiképző lett felkérve csapatmentoraink felkészítésére és az eddig megszerzett tudásuk elmélyítésére, a legkorszerűbb képzési formák alkalmazásával. Olvassátok el az eseményről Kádár Cecília csst. (608.) hálózat- és szervezetfejlesztési vezető beszámolóját.

Szerda reggelt csónakhajtogatással kezdtünk, amiből következteti tudtunk az általános hozzáállásunkhoz, a feladatokhoz. Ezután a teret bejárva megvitattunk kettesével olyan kérdéseket, mint például hogy miért jöttünk el erre a képzésre vagy mi az, ami megőrjít bennünket egy tréningen. Miután tudatosítottuk saját hogylétünket, triádokban 2 másik társunktól is megkérdezhettük ezt, majd nagykörben megmutattuk saját motivációs gömbünket.

Összegyűjtöttük párokban, hogy mi segít az aktív műhelymunkában, triádokban megbeszéltük ezt, nagykörben összegyűjtöttük a technikai és tartalmi kereteket érintő pozitív és negatív kívánságainkat, végül rögzítettük a szerződésünket a mérhetőségi kritériumokkal együtt egy flipcsárton.

Én és a segítés

Húsz perc állt rendelkezésünkre, hogy 3 db 20+ tételes listát írjunk egyénileg arról, hogy miben és kinek szoktam segíteni, nekem hogy esik jól a segítés, valamit hogy ezeket összegezzük.

Fókuszkeresés, prioritásképzés

Ebéd után babzsákokkal energizáltunk, majd nekiálltunk a fókuszunk megkeresésének, azaz összegyűjtöttük, hogy melyek a legfontosabb kérdéseink most a mentorsággal kapcsolatban. Ezután Gorál megismertette velünk a fontos-sürgős mátrixot, amely alapján priorizáltuk a minket foglalkoztató problémákat.

Makrokörnyezet, modellek, egyéni tudás fejlesztése

Mint Y/Z generáció, feladatul tűztük ki magunknak a következőket:

– 3 kedvenc TED videód / cikked fejlesztéssel kapcsolatban

– Lépj be egy FB csoportba, ami ezzel foglalkozik és dőlnek rajta a cikkek!

– Hozz egy modellt, mutasd be, érvelj, légy lelkes és kritikus!

Problémák csoportosítása

A munkánk során hozzánk beérkező konkrét kérdéseket négy csoportba osztva írtuk fel: 1. hozzánk tartozik és tudjuk a választ, 2. hozzánk tartozik, nem tudjuk a választ, de azt igen, hogy hova küldöm tovább, 3. nem hozzánk tartozik, de tudjuk, kihez kell küldeni, 4. nem hozzánk tartozik és irreleváns.

Mikrokörnyezet

Bemelegítésképpen bizalmat építettünk páros vakvezetéssel, aztán nekiláttunk közösen felépíteni a segítés/mentorálás mikrokörnyezetét dramatikus térfelépítéssel.

Tanácsadói eszközök és technikák

Első lépésben mindenki felírta egy konkrét kliense paramétereit, hogy mik a kérdései és mi a dolgunk vele.

Második lépésben megbeszéltük és rövid jelenetekben előadtuk a kommunikációs jelenlét gátjait és serkentőit:

Passzív hallgatás, csend;

Megerősítő reakciók (bólogatás, hümmögés);

Ajtónyitogatás, beszédindítás (“hallgatom, figyelek”);

Aktív hallgatás (értő figyelem);

Visszacsatolás (ismétlés, újrafogalmazás, összefoglalás, sűrítés, egyes elemek kiemelése, a közölt gondolatokhoz társuló érzelem megfogalmazása);

Tisztázó kérdések (melyek a helyzet jobb megismerésére irányulnak);

Nyitott kérdések (amelyek nem egyszavas: „igen”, „nem” választ igényelnek).

Harmadik lépésben dupla tárcsában gyakoroltuk az informatív újrafogalmazást, váltott segítőkkel, a valós dilemmáinkkal.

Kérdés-tenisz

Az ebéd utáni időben kérdések írásával és megválaszolásával foglalkozunk: nagy körben, írásban, különböző szempontok alapján.

– Írj kérdést 3-4x, írj lényeges kérdést 2x, amilyen még nem volt

– kérdés-válasz behajtós (tudni a kérdőszót, pl. miért)

– írj kérdést -> írj választ (elégedett vagy-e, csalódás, …)

– írj választ -> írj kérdést

– Miért ilyen alakú kérdőjel? max 2 mondat

Megoldásközpontú coaching

Egy mini drámaelőadásban megnéztük egy coaching esetet, amelyhez tartozó elméleti és gyakorlati tudnivalókat 6 csoportban mozaik-módszerrel dolgoztuk fel.

Visszajelzés és lezárás

A két nap témája a segítés volt, és egy triádgyakorlat is szolgált keretül ehhez. Az első nap elején összeültünk hármasban megvitatni azt, hogy miben kell még fejlődnünk, most a második nap végén ugyanazzal a két társunkkal mélyítettük egyéni fejlődési tervünket. Plusz, segítőként megfigyelési szempontot adhattunk a megfigyelőnek a viselkedésünkkel kapcsolatban.

A zárókörben megbeszéltük a két nap ránk gyakorolt hatását és azt, hogy ki mit hoz legközelebb.

A fejlesztő foglalkozás az Imre herceg terv – közelebb egymáshoz projekt támogatásával valósult meg.