Vezetőként sokat hallasz a cserkész módszerről. Készítettél már módszertani játékot, néha nehezen, néha könnyen. Szeretted ezeket? És ami még ennél is lényegesebb kérdés, fontosnak tartod-e, hogy szeresd ezeket?
Szerző: Turóczy Hajnalka st. (25.)
Amikor valamit létrehozunk, kitalálunk, valójában saját magunkat is beletesszük. Minden egyes játék, amit eddig kitaláltál, megálmodtál tartalmazott egy kicsit téged is. A módszertani játék készítés az őrsvezetői lét egyik legkreatívabb folyamata. Valójában olyanok vagyunk ilyenkor, mint a játéktervezők. Lehet, hogy nem vagy büszke az összes tervedre, de ezek akkor is alkotások.
Amikor leülünk kitalálni valamit, sokszor azért nem tudunk jó ötletet létrehozni, mert nem találtuk még meg, mikor vagyunk igazán kreatívak.
A kreativitás nem mérhető, és nem érdemes sem magadat, se mást megbélyegezni, ilyen ítéletekkel, hogy nem kreatív. Valójában ekkor tényleg veszíthetünk a kreativitásunkból, mert a stressz nincs rá jó hatással. Amikor tervezel egy játékot nem az a cél, hogy a tökéletest alkosd meg, hanem olyat alkoss, amit sokan fognak szeretni, és ami által valami értéket, tudásanyagot tudsz közvetíteni. Ehhez a legjobb tesztelő te vagy. Érdemes először belegondolnod, hogy te szívesen játszanál-e a játékoddal, mi nem tetszene benne, esetleg mit értékelnél benne nagyon.
A módszertani játék készítéshez meg kell találni mi az a mód, amellyel a legjobb, legsikeresebb játékot létre tudod hozni. Ehhez nagyon fontos, hogy járd körül az átadandó tudásanyagot, keress róla információkat, és tudd, hogy milyen fajta játékokat szeret a legjobban az őrsöd, és milyen módon tudnak a legkönnyebben tanulni.
Lehet, hogy úgy gondolod sose fognak rajongani például a csapattörténelem témáért, de amikor ezt akartad átadni, figyeltél-e arra, hogy élvezzék?
Én például az őrsömnek a legtöbb módszertani játékot a cserkésztörvényből készítettem. Ezek közül is a legjobban azokat élvezték, amikben meg tudtam őket lepni, mert nem számítottak rá, hogy ilyen módon is lehet tanulni.
Érdemes választani olyan kellékeket, olyan játékokat is a módszertani játékokhoz, amik nem feltétlenül kapcsolódnak hozzá. Ennek a tapasztalatnak hatására dolgoztam ki egy módszertan generálót. Amikor módszertani játékot készítek sokszor egy játékhoz, egy tárgyhoz, egy helyszínhez kötöm, de néha ezek közül többhöz is. És ami még rengeteget tud dobni a játék érdekességén az a keretmese. Még azokhoz a témákhoz is jól jöhet egy-egy extra például egy kellék, különlegesebb helyszín, amiket nem érdemes játékra ráhúzni, például tűzrakás, csomózás, stb.
A módszertan generáló 5 színű cetlikből és egy dobozból áll, és mindössze egy kiválasztott átadandó tudásanyagra van hozzá szükség. A színek egy-egy kategóriát jelölnek: játék, helyszín, eszköz, keretmese, és mód.
Például:
- játék: ez az én helyem
- helyszín: udvar
- eszköz: fakanál
- keretmese: hupikék törpikék
- mód: némán
Ezekből többféleképpen húzhatunk. A tapasztalat azt mutatja, hogy 3 cetlinél nem érdemes többet húzni, mert néha erőltetett játékokat eredményezhet.
Generálás módjai:
- kiválasztott három témából húzás (pl: mód, eszköz, játék)
- véletlenszerű húzás 1-3 féle témában
- Egy témából több cetli húzása
- 5-6 cetliből 3 megfelelő kiválasztása
Miután kihúztuk a cetliket, kezdődhet az ötletelés. Ezzel az eszközzel egyszerűbb lesz, mint gondolnánk. Valószínűleg sok-sok ötletünk támad, de ezzel nem ér véget a játéktervezés.
Ezután következik a szortírozás, valamint a továbbfejlesztés. Az irreális ötleteket el lehet vetni, de tovább is lehet fejleszteni, jobban az őrsünkre igazítani. Majd ezek után tesztelhetjük a játékot, akár barátainkon, akár el is lehet képzelni, milyen szabályok hiányozhatnak még, amelyekkel gördülékenyebbé tehető.
Akár a generátorral, akár nélküle rengeteg jó játékot lehet létrehozni, mert akiknek készíted, azoknak érdemes igényes játékokkal készülni. Valamint megmutatni nekik, lehet, hogy az iskolai tanulási módszerek sok esetben nem kedvezőek számukra, de vannak olyan játékok, amik pont nekik lettek kitalálva, amik által észrevétlenül tanulnak, és amik egyszerre kihívások, örömforrások, és alkotások, amelyeket, te, mint vezetőjük készítesz nekik.
A kreativitásod, a vezetettjeid kreativitását is felébreszti, és ha figyelsz a ki nem mondott igényeikre, folyamatosan alakíthatod játékaidat, és végül megteremtődik általuk a ti világotok, ahol már nincs szó se tanulásról, se játékról, hanem sokkal inkább róluk van szó, és arról a világról ahol nem a korlátokon van a hangsúly, hanem élményeken, amelyek által együtt váltok többé.
Illusztráció: Huszár Márton